Державний професійно-технічний навчальний заклад "Дубровицький професійний ліцей"

(03658) 2 00 78

16 червня 2022 року

15 червня 2022 року

14 червня 2022 року

13 червня 2022 року

✅Арт-терапевтична вправа “Багаж щастя” Уявіть, що за плечима у вас є сумочка чи рюкзачок, у якому лежить усе, щоби відчувати себе щасливим/-ою. Вам треба виписати ті речі та відчуття, які лежать у вашій торбинці. Дайте собі відповіді на запитання: 🔹що лежить там? 🔹хто збирав цей багаж? 🔹що в ньому ваше? 🔹що там не ваше? 🔹може, від чогось треба відмовитися чи, навпаки, щось додати? 🔹наскільки вам легко чи важко нести цей багаж? Після того, як ви відповісте на ці запитання, намалюйте те, що лежить у вас у рюкзачку. Й обов’язково треба відслідкувати свій стан у момент, коли ви не лише думаєте над тим, що лежить у вашій торбинці, а коли бачите всі ці речі намальованими на папері. Вам, напевно, захочеться щось додати або від чогось відмовитися. Зробіть це. Автор: Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа” #арт_терапія #психологія #арт.

10 червня 2022 року

09 червня 2022 року

08 червня 2022 року

07 червня 2022 року

06 червня 2022 року

03 чеврня 2022 року 

 

Відчуваєте вплив війни на свій стан і не можете впоратися з цим самостійно? Запишіться на безкоштовну консультацію до фахівця Хабу стійкості 🌱

Як відбувається запис на зустріч?

1. Обираєте своє місцезнаходження та переходите за відповідним посиланням:
🇺🇦 для тих, хто мешкає в Україні: https://bit.ly/3wgkk75
🌍 для тих, хто мешкає в іншій країні: https://bit.ly/3MZoTso

2. Далі вказуєте зручний день і час у календарі та натискаєте “Confirm”.

3. Вносите свої дані: ім’я, email та телефон.
Після цього система автоматично обере фахівця та сповістить його про зустріч, а за годину до зустрічі вам на email прийде додаткове нагадування.

Наша психологічна стійкість залежить від нашої турботи про себе та близьких 🇺🇦

#де_допомога #resilience_hub_ua #хаб_стійкості #12_МR #підтримка

 

02 чеврня 2022 року

01 червня 2022 року

31 травня 2022 року

30 травня 2022 року

 

Вправа «ДЕ ЖИВУТЬ ЕМОЦІЇ?»

Мета: усвідомлення зв’язків між тілом та емоціями.

На землі емоцій живуть не в будиночках, а всередині людей. Подумай, де у тебе в тілі можуть знаходитись емоції. На тілі людини різними кольорами покажи, де та яка емоція живе. Потім з’єднай лініями кольори та назви емоцій.

Також слід зазначити, якщо емоції живуть всередині нас значить ми можемо ними управляти.

27 травня 2022 року

 

🙄 Як зрозуміти свої почуття?

🧶 Іноді буває важко зрозуміти, що ми відчуваємо, здається, що це емоційний смерч, який важко пережити та легше блокувати. Але час, щоб визначити та зрозуміти наші почуття, може допомогти.

🧶 Звільнитися від контролю над своїми емоціями й дозволити собі їх переживати може бути важко. Якщо ви відчуваєте себе пригніченими, зупиніться, запитайте себе, чи зараз ви в умовній безпеці. Якщо так, – перемикніться на справу, яка вас заспокоює та розслабляє.

🧶 Так влаштована наша психіка, що працювати зі своїми почуттями, ми можемо перебуваючи в безпеці. В умовах реальної небезпеки – спрацьовує режим виживання.

✍️ Визначення своїх почуттів

❗️Дозвольте собі відчути свої емоції в безпечному місці. Це допоможе вам їх розпізнати.

1️⃣Спробуйте розслабитися. Ідіть туди, де вам буде комфортно і безпечно. Закрийте очі, глибоко вдихніть і спробуйте розслабитися.

2️⃣Зверніть увагу на своє тіло. Можливо, ви виражаєте свої емоції фізично. Це може допомогти вам зрозуміти, які емоції ви відчуваєте. Наприклад, якщо ваше серце б’ється швидко, а дихання поверхневе, це може свідчити про страх або паніку. Якщо ваші м’язи напружені, ви можете розлютитися.

3️⃣ Зверніть увагу всередину і спробуйте зосередитися на тому, що ви відчуваєте. Намагайтеся не засуджувати свої емоції, просто дозвольте їм бути. Якщо можете, спробуйте назвати свої почуття.

5️⃣ Наскільки сильні ваші почуття? Можливо, вам буде корисно оцінити свої емоції від одного до десяти. Наприклад, на скільки з десяти ви відчуваєте гнів? Смуток? Страх?

🧶Емоції складні, і ми рідко відчуваємо лише одну емоцію за раз. Ви можете відчувати поєднання емоцій, які змінюються протягом дня.

😌Розуміння своїх почуттів

🧶 Коли ви визначите почуття, спробуйте проаналізувати, чому ви його відчуваєте.

🧶 Знайдіть час, щоб запитати себе: «Чому я так відчуваю?» Це може допомогти вам визначити думки або переконання, що лежать в основі ваших почуттів.

🧶 Потім ви можете почати опрацьовувати ці думки та переконання, наскільки корисні вони для вас.

🧶 Що б ви не відчували, нагадуйте собі, що це щира відповідь.

🧶 Бути справді засмученим, занепокоєним чи наляканим — нормально — і нормально відчувати себе так через місяці, роки чи десятиліття після того, як травматична подія сталась з вами.

🧶 Ніхто ніколи не повинен винити вас в тому, що ви відчуваєте, або очікувати, що ви просто «переборете це».

🙏 Якщо вам потрібна допомога та підтримка, ми можемо допомогти. Інтернет-платформа психологічної допомоги «Розкажи мені» працює цілодобово. Вам потрібно коротко описати свій запит і надіслати заявку через сайт tellme.com.ua. Консультації проводяться БЕЗКОШТОВНО в режимі онлайн.

 

Ваша підтримка поруч

Вправа “Я є”

Чи часто ми поводимося в якихось ситуаціях чи взагалі — живемо так, ніби нас немає? Не присутні емоційно, усуваємося, завмираємо, уникаємо, хочемо залишитися непоміченими, боїмося… Не говоримо і не робимо те, чого б нам хотілося. Приглушуємо свою яскравість та індивідуальність. Стаємо зручними для когось, всупереч власним потребам та комфорту. Іноді так буває безпечніше, простіше зберегти стосунки чи якісь блага. Або це наслідок психотравми.

Якщо це вам актуально, давайте з цим розбиратися!

1️⃣ Вимовте фразу “Я є”. Зверніть увагу, що ви відчуваєте у цей момент. Якщо фраза не відгукується вам, то запитайте себе:
~ Що я втрачу, якщо дозволю собі бути? Напишіть все, що спадає на думку.
Тут криються вторинні вигоди такого способу життя.

2️⃣ Скажіть собі: Я можу бути будь-яким. Відчуйте, чи відгукується, чи співвідноситься з вашим самовідчуттям?

Потім запитайте себе:
~ Що я втрачу, якщо дозволю собі бути таким, яким я хочу? (Займатися цікавою справою, виглядати за власним смаком та комфортом, виявляти весь свій спектр емоцій, позначати межі тощо)

3️⃣ Скажіть собі: “Я дихаю”. Спробуйте фразу на різний лад. Поспостерігайте, що відбувається з вашим тілом у цей момент, як ви почуваєтеся з цією фразою.

Якщо є якісь перешкоди, блоки, дискомфорт, запитайте:
~ Що я можу втратити, якщо дозволю собі дихати?

4️⃣ І, нарешті, спробуйте на смак фразу “Я живу”. Як вона вам? Підходить? Близька? Чи має до вас відношення?

Якщо ні, то переходьте до питання:
~ Що я втрачу, якщо дозволю собі жити?

Напевно, ви дізнаєтеся про себе щось нове і підозріле після цього 🍀. Зрозумійте, що можна зробити, аби покращити своє життя.
(з інтернету)

26 травня 2022 року

26 травня 2022 року

25 транвя 2022 року
5 дивовижних фактів про воду, які ви не знали 🧊 Сьогодні поділимося з вами цікавими та корисними фактами про воду: 🔸 6 склянок води в день знижують ризик серцевого нападу та захищають від перегріву на сонці. 🔸 Ідеально чиста вода без домішків може не замерзнути аж до температури -42 градусів. 🔸 Кожен шостий житель Землі не має в доступі достатньої кількості води. 🔸 Організм людини може випаровувати до 5 літрів води на добу. 🔸 У середньому за рік людина споживає 60 тонн води. Спершу може здатися, що вода — дуже простий напій. Але насправді вона бере участь у великій кількості життєво важливих процесів. Наприклад, вона необхідна нам для транспортування поживних речовин та кисню до всіх клітин тіла. Вода допомагає перетворювати їжу в енергію та підтримує стабільність температури тіла, захищає життєво важливі органи. І цей список можна продовжувати й продовжувати. Який факт для вас був найнеочікуванішим?

24 травня 2022 року

23 травня 2022 року

20 травня 2022 року

19 травня 2022 року

18 травня 2022 року

17 травня 2022 року

 

Безсилля, втома, продуктивність на нулі

Фірмові тези “чому так і шо робити”.

1. Ми сильно недооцінюємо складність щоденних рутин та важливість автоматизмів. Вдома у кожного були налагоджені усі дороги. Ми не задумувалися над тим, як піти на кухню та взяти їжу, а також над сотнями інших дрібних задач. На новому місці налагодження таких рутин займає щонайменше кілька тижнів. Це додаткова робота для мозку, він від неї банально втомлюється і вимагає відпочинку.

Якщо усвідомлено розібрати усі ці рутини, частину з них цілком можна спростити і прискорити адаптацію.

2. Інше мовне середовище. Мова — надзвичайно складна інформаційна структура, яка вимагає потужних ресурсів мозку. Причому її обробляють дві різних системи пам’яті: є велика різниця між тим, щоб знати мову (пам’ятати слова та конструкції) та звично користуватися мовою (застосування слів та конструкцій записується до процедурної пам’яті та стає таким самим автоматизмом, як дорога з ліжка до холодильника у рідному домі). Коли ми опиняємося у новому мовному середовищі, це відбирає надзвичайну кількість ресурсів. Причому на повне звикання може піти рік або навіть кілька років.

По суті це означає, що ваш мозок уже по кілька годин на день інтенсивно виконує робочі задачі (вивчення мови). Доведеться врахувати ці кілька годин у своєму стандартному робочому графіку та відповідно прибрати якісь інші задачі. Імовірно, тоді пазл вашої реальної продуктивності складеться зовсім інакше.

3. Вдома у нас автоматично задовольнялася ціла низка потреб, які ми навіть не звикли помічати. На новому місці вони не задовольняються. Але оскільки ми не звикли звертати на них увагу, то просто так і живемо. Але незадоволені потреби — це окремі психічні процеси. Вони відволікають та втомлюють.

Варто проаналізувати: що такого у вас було вдома, чого немає зараз. Наприклад: вранішнє сонце гарантувало легкий підйом. Або: вночі було темно і тихо, ви нічого для цього не робили — просто такий район. Була ванна, а на новому місці душ. Похід у магазин був одночасно і прогулянкою серед зелені.

Які важливі відчуття та стани ви мали? Якщо є можливість щось зробити для їх задоволення на новому місці — цілком імовірно, що це сильно додасть вам ресурсу.

4. Схоже, що в нас є окрема потреба мати власний дім. Тварини по-різному поводяться на своїй та на нейтральній території. Перебування поза домом вимагає додаткових емоційних ресурсів та втомлює.

Навіть якщо ви не плануєте надовго вкорінюватися на новому місці та хочете якнайшвидше повернутися додому, ресурсом “власного гнізда” не варто розкидатися. Будь-які способи, якими ви можете відтворити атмосферу дому, можуть стабілізувати та підтримати. Предмети, кольори, запахи, звуки.

5. Потреба у контролі.

Те, що ви опинилися поза домом не з власної волі – дуже важливо і для багатьох критично. Але зосереджуватися на цьому факті — не адаптивно. Ефективніше обрати усі аспекти життя, на які ви можете вплинути тут і зараз — і взяти їх під контроль. Відчуття особистого контролю над власним життям збуджує дофамінові системи, суттєвим чином стабілізує психіку та дає мотивацію до дій.

6. Стрес та емоції забирають ресурс. Ми втомлюємося від переживань. Будь-яка емоція вимагає часу та сил, а також гальмує кору та заважає сфокусуватися на задачах.

Оскільки причини для емоцій у нас об’єктивно є, їх багато, вони серйозні та складні, значною мірою з цим доведеться змиритися. Частину вашого часу та сил вони так чи інакше забирають, а отже продуктивність нижча, ніж зазвичай. Але, якщо регулярно давати місце і час своїм емоціям, вони перестають висіти серед фонових процесів психіки та відтягати на себе ресурс.

7. Очікування та вимоги до себе, як до війни. Сам факт цих очікувань вже суттєвим чином демотивує: ви об’єктивно не можете мати ту саму ефективність та в будь-якому разі будете розчаровані. Це воронка самознищення.

Перестаньте очікувати. Stop it.

16 травня 2022 року

13 травня 2022 року

12 травня 2022 р

 

Підготували для вас пам’ятку з рекомендаціями та техніками для налагодження сну💙💛

11 травня 2022 року

10 травня 2022 року

09 травня 2022 року

05 травня 2022 року

 

🪴 Стресостійкість організму залежно від темпераменту
Частина 1

Екстремальні або стресові ситуації – це сукупність умов і обставин, що виходять за рамки звичайних. Вони “жадають” від людини мобілізації психічних і фізичних ресурсів. Сигнали погрози приводять до зростання активності людини, і якщо ця активність не приносить очікуваного поліпшення положення, нас поглинають негативні емоції різної сили. Роль емоцій в екстремальній ситуації різна.

📣Як правило, на кожну стресову ситуацію є причина, але її екстремальність у значній мірі визначається певними складовими:

☝️об’єктивної погрози може і не бути, але ми помилково сприймаємо ситуацію як стресову;
☝️ми можемо усвідомити стресовість ситуації, але оцінювати її як незначущу, що саме по собі вже є трагічною помилкою і може привести до непередбачених наслідків;
☝️опинившись у стресовій ситуації і не знаходячи виходу з неї, утративши віру в можливість її вирішення, ми тікаємо від реальності за допомогою активізації механізмів психологічного захисту;
☝️ситуація може бути об’єктивно екстремальною але наявність знань і досвіду дозволяє нам переборювати її без значної мобілізації своїх ресурсів.

Для психічної напруженості властивий високий рівень активності і вагомі витрати нервово-психічної енергії. Рівні психічної напруженості в людей можуть бути різними, що пов’язано з темпераментом, тому і реакція на екстримальні/стресові ситуації відрізняється:

🔹Холерик

У холерика реактивність явно переважає над активністю, тому він неприборканий, нестриманий, запальний, агресивний.

⚡️У визначеній екстремальній ситуації холерик або почне влаштовувати паніку, або візьме на себе відповідальність, виявить себе в бурхливій діяльності, що може виявитися як корисною, так і абсолютно марною для навколишніх.

⚡️Йому буде нелегко справитися з покладеною на себе відповідальністю, бо холериків відрізняє така властивість темпераменту як ригідність – негнучкість пристосування до зовнішніх умов. У той же час людина холеричного темпераменту при вдалому збігу обставин здатна проявляти велику силу волі.

🔹Сангвінік

Також відрізняється великою рухливістю, однак людина легше пристосовується до умов життя, що змінюються. Сензитивність у нього незначна, тому відволікаючі фактори діяльності не завжди негативно впливають на його реакцію.

Їм властива значна резистентність – можливість чинити опір несприятливим умовам.

⚡️Здатний швидко зосередитися, дисциплінований, при бажанні може стримувати прояв своїх почуттів і мимовільні реакції. Йому притаманні швидкі рухи, гнучкість розуму, спритність, швидкий темп мови, швидке включення у нову роботу.

⚡️У випадку стресової ситуації така особа буде в силах швидко оцінити масштаб і серйозність що відбувається, зважити всі «за» і «проти» можливих рішень проблеми і зможе прийняти вірне. Сангвінік швидко реагує на навколишні події, неприємності переживає легко.

Галина Волошина, психологиня

04 травня 2022 року

 

І ще більше про техніки саморегуляції
Декотрі з них направлені не на розслаблення чи стишення, а навпаки.

🔹 Коли є реальна небезпека і важливо активізувати себе для дії, або ж вам необхідно підбадьоритися після монотонної роботи, зняти втому для подальшої активної діяльності, можуть стати в нагоді такі техніки:
1️⃣ верхнє (ключичне) дихання
2️⃣ “хльост” руками по спині

Опис технік – в ілюстраціях 👇
Дізнавайтесь про можливості свого організму більше і дбайте про себе
💙💛

Рекомендації підготувала психотерапевтка Хабу стійкості Анастасія Ніжнік

#що_робити_ХС #resilience_hub_ua #хаб_стійкості #12_МR #12місяцівстійкості #підтримка #психічнездоровя

03 травня 2022 року

 

Частіше обіймайте своїх дітей і близьких людей!
Обійми – це один з факторів, який дозволяє пом’якшити негативні наслідки гострого стресу.
А ще – це дуже приємно та природньо. І цей простий засіб підтримки ви можете використовувати скрізь і завжди. Кожному з нас треба не менше 8 обіймів у день. А для дитини – така кількість безмежна. Обійміть вашу дитину міцно та притісніть до себе. Хай відчує вашу любов та підтримку. Такі обійми також будуть корисні і Вам – вони принесуть підтримку та заспокоять Вас не менше, ніж дитину..

02 травня 2022 року

 

Вже відчули той стан, коли після шоку, або стресу відчуваєте себе як овоч?
Коли думок немає, коли немає сил плакати, дивитись новини, або щось робити?

Це відходняк після стресу. Організм під час небезпеки дістає із себе внутрішні рзерви: може не спати днями, змушувати щось робити, або кудись бігти.
Але резерви не нескінченні. І коли вони закінчуються, ми відчуваємо себе, як апарат із сівшею батарейкою.

У цей момент вимагати щось від себе немає сенсу. Треба відпочити.
В ідеалі – не давати собі виснажуватись так, а берегти основні резерви.
Дай Бог, щоб вони не знадобились.

29 квітня 2022 року

 

Психолог про самооцінку

Самооцінка – це наче імунна система особистості. Від стану самооцінки, зрештою, залежать і успіхи людини, і те як вона будує свої стосунки, і навіть те, чи почувається вона щасливою від своїх досягнень. Так само як при поганому імунітеті у нас починають вилазити різні хвороби, симптоми та болячки, при порушеній самооцінці з’являються тривоги, депресії, комплекси та проблеми у відносинах.

Психологи відокремлюють самооцінку і самоцінність. “Самооцінка” містить в собі поняття “оцінка” та передбачає порівняння себе за певним критерієм – розум, щастя, успіх і т.д. Тут може бути одна небезпека, – якщо ми не вміємо адекватно оцінювати себе, то за якими критеріями ми би себе не порівнювали, завжди знайдеться хтось розумніший, багатший, красивіший чи успішніший за нас. Тому для людини, яка має завищені очікування щодо себе, таке порівняння може бути некорисним і призвести до багатьох переживань.

Тому я рекомендую навчитися дбати про розвиток самоцінності. Адже саме слово “самоцінність” підказує, що ми самі по собі вже є цінними. Ця цінність закладена в нас від народження, міститься у нашій унікальності. І найважливіше, відчуття самоцінності – це саме те, що підтримає нас завжди, навіть у найбільш невдалі періоди, коли усе валиться з рук, а навколо багато нерозуміння та критики.

Своїм клієнтам я інколи пропоную провести такий мисленнєвий експеримент: “Уявіть собі, що у вас є красива коштовність – діамант. Він є цінним для вас, адже пов’язаний з багатьма спогадами та подіями вашого життя. Ось ви вирішуєте віднести його до ювелірної майстерні, щоб там діамант інкрустували золотом та зробили з нього прикрасу. Дорогою до майстерні, коштовність раптово вислизає з ваших рук і падає в брудну калюжу… Що ви будете робити?”

Відповідь зазвичай однозначна: “Підійму, помию (чи обітру) і продовжу свій шлях”. Правда, на цьому наш мисленнєвий експеремент ще не завершений: “А як ви зазвичай ставитеся до себе, коли вам щось не вдається, ви помилилися, втрапили у халепу, а то і, зовсім, ваше життя зараз “на дні”?”. Тут відповіді вже різні, але ніхто ще не сказав: “Допоможу собі піднятися, подбаю за себе і піду далі”, як було у варіанті з діамантом…

Часто ми більше цінуємо речі ніж самих себе та ставимося до них більш бережно, але згадуючи історію діаманта, ви можете краще усвідомлювати та відчувати власну цінність. Це і є найкращий шлях до розвитку самоцінності.

28 квітня 2022 року

 

Як менеджерити власну енергію під час війни? Ділимося порадами Oleh Romanchuk, дитячого психіатра/психотерапевта, засновника Центр здоров’я та розвитку “Коло сім’ї”.

“Енергія безцінна – і її не можна витрачати намарно, нам треба берегти сили, нам треба берегти і мудро витрачати наші сили. Розуміння важливості цього режиму випливає також з усвідомлення, що врешті переможе не той, хто «кількісно» сильніший, а той, хто стійкіший, витриваліший і володіє мудрістю менеджменту енергетичними ресурсами…!”

Поради фахівця читайте у візуалах ↩️

#що_робити_ХС #resilience_hub_ua #хаб_стійкості #12_МR #12місяцівстійкості #підтримка #психічнездоровя

27 квітня 2022 року

 

ЯК УСВІДОМИТИ І ВІДПУСТИТИ ХВИЛЮВАННЯ?

Хочемо поділитися з вами покроковою пам’яткою, яка стане у нагоді вам у роботі з клієнтами, а також може бути покроковою самодопомогою.

.

26 квітня 2022 року

 

🤓 Чи можна відчувати радість під час війни? 🤓

«Як ви можете зараз жартувати?! – Там люди гинуть! Їм їсти нічого! Не лишилось вцілілих будівель! А ви жартуєте!»
«Я не можу зараз слухати музику. Там людям погано, а я тут пісеньки слухатиму?!»
«Який новий одяг?! Після Перемоги куплю. А ти що, ЗСУ не допомагаєш? Як ти можеш зараз думати про себе?!»
Ми впевнені, що від початку війни кожен хоч раз чув або говорив подібне. Та чи насправді зараз потрібно заборонити собі усі радощі життя?

Не дивлячись, що навколо війна, не може бути «легальних» і «заборонених» емоцій. Радість є базовою емоцією. Вона допомагає тримати баланс у складній ситуації. Виникнення відчуття радості свідчить про те, що нейромедіатори працюють у нормі (або в умовній нормі) і це дає шанс на швидше та менш болісне відновлення у майбутньому.

❓ Коли можна радіти?
✅ Завжди, коли є час!

❓ Чому можна радіти?
✅ Всьому!
Настав новий день – радість. Пташки співають, квіти розцвітають… – радість.
Філіжанка смачної кави або чашка ароматного чаю – радість. А якщо ще й у компанії рідних чи друзів, то подвійна радість.
Дитина посміхнулася – радість. Новий манікюр – радість. Нові колеса для авто – радість.
Намагайтеся помічати радісні моменти як можна частіше. За можливості – занотовуйте усі позитивні моменти кожного дня. Коли буде сумно – перечитуйте, так ваш мозок зможе пригадати і «перенести» вас у той момент.

❓ Якщо не бачу радощів у житті?
✅ Дайте собі відповідь на одне питання: «Я не хочу радіти чи не бачу в тому сенсу?».
Якщо «не хочу» – чому? Яку вигоду ви отримуєте від цього стану?
Якщо «не бачу сенсу» – минуле не змінити, майбутнє попереду, ми живемо Тут і Зараз. Навіть, здавалось би, найменший сенс давав людям зможу вижити у найскрутніші часи: «хочу побачити завтрашній світанок», «хочу побачити скільки яблук цього року вродить на дідовій яблуні», «мені ще онуку заміж видавати», «хочу допомагати відбудовувати країну» тощо.

🚩 Відчувати позитивні емоції під час війни – це базова потреба. Це ресурс організму на боротьбу, витривалість та відновлення.
Подбати про себе – це наразі наше спільне завдання. Як у літаку: спочатку одягаємо кисневу маску на себе, потім на дитину.
Тільки якщо ми почнемо дбати про себе, свій емоційний і психологічний стан, то зможемо з найменшими втратами (для себе, свого життя і нервової системи) впоратися з подіями довкола.
Бережіть себе!

Автор: Центр_Флоренс

25 квітня 2022 року

 

Переживання втрати є дуже непростим досвідом 😔💜

Цей процес є дуже індивідуальним, бо кожен по-своєму вчиться жити зі своїм болем. Разом з тим, ми можемо виокремити умовні фази, їх прояви і значення на шляху, щоб навчитися жити з болем втрати.

Які є етапи горя?

Про це говоримо далі ➡️

22 квітня 2022 року

 

Додаток до посту про селфхарм ⚡️

Бережіть себе 💚

21 квітня 2022 року

ЯК УСВІДОМИТИ І ВІДПУСТИТИ ХВИЛЮВАННЯ?

Хочемо поділитися з вами покроковою пам’яткою, яка стане у нагоді вам у роботі з клієнтами, а також може бути покроковою самодопомогою.

20 квітня 2022 року

Більшість не буде робити вправи на проживання емоцій – виписувати, малювати, медитувати.

Якщо людина не створила навичок емоційної саморегуляції раніше, то в період стресу на це важко налаштуватись.

Про підхід, який допомагає прожити маскимально природньо👇

19 квітня 2022 року

18 квітня 2022 року

17 квітня 2022 року

16 квітня 2022 року

13 квітня 2022 року

Стресостійкість – я з України (smiley) 💛💙

Стресостійкість – це якість особистості, окремими аспектами, якої є стійкість, врівноваженість, опірність.
Завдяки стійкості до стресу ви можете спокійно ставитися до справ і добре працювати під час стресу і її можна розвивати.

🙄Складно розслабитися, глибоко дихати чи медитувати, коли ви перебуваєте в стресовій ситуації. Але ви і не повинні розслаблятися.
Неможливо уникнути реакції «бий або тікай», яку ви відчуваєте під час стресу.
Це продукт вашої автоматичної нервової системи, яка регулює викид адреналіну. Це автоматична реакція на небезпеку.
Ваша підвищена сила та підвищена усвідомленість можуть вивести вас із небезпеки.

Розслаблятися – це не те, що ви повинні намагатися робити.
✅Те, що вам зараз потрібно, – це управління стресом.
Вам потрібно взяти ситуацію під контроль, змінити своє ставлення, бути наполегливими і прийняти виклик життя.
Поєднуйте здорове ставлення з дією, і ви зможете впоратися зі стресом. Погляньте на ситуацію як на виклик. Скористайтеся позитивним підходом і подивіться на “світлу” сторону. Ви не можете зробити неможливе. Важливо бути активними, контролювати і бути наполегливими. Активність розсіює адреналін, а разом з ним – занепокоєння та руйнує стрес.

👉Щоб розвинути стресостійкість, виділяйте достатньо часу на дозвілля, будуйте якісні стосунки з іншими, часто смійтеся, зберігайте здоров’я та фізичну форму, беріть участь у вправах на розслаблення та масажі, висипайтеся та не сприймайте себе занадто серйозно. Медитація або уважність також можуть допомогти вам змінити те, як ви сприймаєте потенційно стресові ситуації.

12 квітня 2022 року

11 квітня 2022 року

08 квітня 2022 року

07 квітня 2022 року

06 квітня 2022 року

05 квітня 2022 року

04 квітня 2022 року


01 квітня 2022 року


31 березня 2022 року


30 березня 2022 року

Під час раптової травматичної події (напр. ракетний удар) є ті, хто впадає у стан ступору, стає дезорієнтованим, ціпеніє, а відтак — наражає себе на ще більшу небезпеку.
Відповідно ключовою метою допомоги людині, що має таку реакцію, є зниження її відчуття безпорадності та повернення їй здатності функціонувати.
Після того, як ви переконаєтесь у тому, що вам не загрожує небезпека (!), підійдіть до людини, яка має симптоми шоку (сидить/лежить/завмерла стоячи, з широко розплющеними очима, виглядає дезорієнтованою, має сильний тремор) і якщо немає ознак поранення (!), то:
1️⃣ Встановіть контакт, дайте відчуття “ти не одна/один”:
“Пані/пане, ви мене чуєте? Подивіться на мене. Не хвилюйтесь, ви не одна/один, я з вами і не залишу вас”
“Як вас звати? мене звати… я вам допоможу, ми справимось разом”.
2️⃣ Розпитайте:
питання повинні передбачати розгорнуту відповідь, а не “так/ні”, підштовхувати до думання:
“Хто був з вами, коли ви йшли по вулиці? Куди ви хотіли йти? А де це місце?”
3️⃣ Встановіть хронологію подій:
дізнайтесь, що було до події (за хв 5), далі – проговоріть, яка саме подія відбулась. При цьому пам’ятайте, що іноді людина не може про це сказати – психотравма може бути надто великою, тож ми не влаштовуємо допит (!), лиш м’яко підсумовуємо.
“… Що сталось потім? Пам’ятаєте, що стався вибух? Покажіть рукою, куди влучила ракета”
Мета – залучити людину до розмови, вивівши зі стану ступору, та допомогти їй самій встановити хронологію події, зрозуміти, що відбулось.
4️⃣ Зорієнтуйте на активність:
намагаємось зменшити відчуття безпорадності завдяки фокусу на необхідних діях: “Ви хотіли б зібрати свої речі? Ви підете далі в магазин чи мені вас відвести до укриття?”
☝️ Спілкування — чіткий тон, речення короткі, заборонено вчиняти будь-які насильницькі дії (плескати по обличчю, трусити тощо).
Те, що відбувається зараз, — жахливо. До цього не можна бути готовим і цього не повинно бути у світі. Але разом ми неодмінно впораємось ❤️


29 березня 2022 року

pdf24
В часі війни нема сенсу говорити про зняття стресу чи тривоги — під бомбардуванням неможливо бути нетривожним і розслабленим.
🔹 Мобілізація тіла та розуму дають можливість воювати, рятуватись і шукати рішення для супротиву. Але коли наші реакції є надмірними настільки, що стає неможливо далі справлятись, в допомогу стануть техніки саморегуляції, які направлені на стишення надмірно активованої нервової системи.
🔹 з 5 базовими пропонуємо ознайомитись в ілюстраціях, що додаються.
🔹 Ці поради від Анастасія Ніжнік допоможуть вам заспокоїтися, але тут мова не йде про стан релаксації. В умовах бойових дій ми однозначно не повинні бути розслабленими.
🔹 А от заспокоєння може бути потрібним, якщо важливо поспати, а ви не можете заснути. Або треба «зібратись» і далі шукати варіанти рішення проблем, або налаштуватись на бій. Тобто це техніки, які дозволяють опанувати надмірні емоції й зосередити фокус на важливому.

28 березня 2022 року


25 березня 2022 року

Підлітки та студентська молодь можуть отримати безплатні психологічні консультації

24 березня 2022 року

Психологічний імунітет: 8 ключів, щоб відновити сили

23 березня 2022 року

MH4U ресурси для психічного здоров'я
Проект MH4U намагається надавати психосоціальну підтримку хоробрим чоловікам та жінкам, які захищають Україну. У цому пості ми пропонуємо вам практичні поради, корисні контакти та доступ до тренінгів та курсів для волонтерів, батьків, експертів з психологічного здоров’я та всіх охочих. Дякуємо нашим партнерам за відмінну співпрацю навіть в цей складний час війни! За посиланням https://bit.ly/37Bi9R8 ви знайдете більше про… – Ресурсний центр MH4U із психосоціальної підтримки – Гуманітарна місія “Проліска” проводить тренінг з надання першої психологічної допомоги – ГО “Дестигма” надає першу психологічну допомогу внутрішньо переселеним особам – «Розкажи мені» – психологічна допомога онлайн – Тренінг з лікування ПТСР за методикою RTM – Техніки самодопомоги та розвитку стресостійкості у ситуації війни: для цивільних та військових Слава Україні!

22 березня 2022 року


21 березня 2022 року

pdf24_images_merged (1)

18 березня 2022 року


17 березня 2022 року

pdf24_images_merged

16 березня 2022 року

1-перетворено-стиснуто

15 березня 2022 року

На зображенні може бути: 1 особа та текст «завантаження безкоштовне без панки! як вижити, боротися й перемогти пд час бойових дй порадник для цивыльного населення уклали олександр дедик михайло слободянюк Oner фешовець Mấ»
БЕЗ ПАНІКИ! ЯК ВИЖИТИ, БОРОТИСЯ Й ПЕРЕМОГТИ ПІД ЧАС БОЙОВИХ ДІЙ
Порадник для цивільного населення
БЕЗКОШТОВНО ЗАВАНТАЖИТИ книгу у форматі PDF та EPUB можна перейшовши на сайт видавництва за лінком на потері.
В умовах повномасштабного вторгнення агресора, важливо не піддаватись паніці, натомість – максимально підготуватись до будь-якого розвитку подій. Сучасна війна – виклик не лише для збройних сил, а й для цивільного населення. Історія доводить, що шанси справитися з надскладними обставинами зростають, якщо до них бути готовим.
У цій книзі зібрано поради, що допоможуть пересічним громадянам вижити, успішно протистояти лихові й перемогти під час бойових дій.
Розділ І. ГОТУЙМОСЯ ЗАЗДАЛЕГІДЬ
Розділ ІІ. ВИЖИВАЛЬНИЦЬКИЙ ЗАПАС
Розділ ІІІ. ПЕРШІ ВИКЛИКИ
Розділ IV. ЗАХИСТ ВІД БОМБАРДУВАННЯ
Розділ V. УКРИТТЯ
Розділ VІ. ВОДА
Розділ VІІ. САМОЗАХИСТ
Розділ VIII. КОЛИ НАВКОЛО СТРІЛЯЮТЬ
Розділ IХ. ВИХОДИМО ЗІ ЗОНИ БОЙОВИХ ДІЙ
Розділ Х. СПРОТИВ

14 березня 2022 року

1-перетворено-стиснуто

11 безерезня 2022 року

0-02-05-517b20659fcfa0b851a9c0be7233d427c05032862cd67a30ea82a6eefb75b951_cd8f32ef

10 березня 2022 року

Немає опису світлини.
ПОВЕДІНКОВІ НАВИЧКИ ПСИХОЛОГІЧНО СТІЙКИХ ЛЮДЕЙ
Люди зі стійкою психікою помітно виділяються із натовпу – вони вміють зберігати позитивний настрій навіть у складній ситуації, тому що концентрують розум на вирішенні завдань, а не на пошуку проблем. Вони відкриті усьому новому, мають нестандартне мислення, готові розривати будь-які умовності, які обмежують їх на шляху до мети.
ЩО СЛІД ПЕРЕЙНЯТИ У ЛЮДЕЙ ТАКОГО ТИПУ?
🔵🟡 ЗДАТНІСТЬ АДАПТУВАТИСЯ ДО ЗМІН.
Люди з емоційною стійкістю не бояться змін у житті, тому що їх психіка гнучка, а розум відкритий для будь-яких експериментів.
Вони легко позбавляються від старих і неефективних шаблонів поведінки, мають звичку переглядати помилкові установки, пробувати щось нове, використовуючи будь-яку можливість для зростання і розвитку.
Психіка таких людей жива і рухлива, це дає їм перевагу у боротьбі з консерваторами і любителями стабільності.
🔵🟡 ВМІННЯ НЕ ЗАЦИКЛЮВАТИСЯ НА ПОМИЛКАХ.
Психологічно стійкі люди спокійно сприймають невдачі, тому що знають – краще спробувати і програти, ніж піддатися страху і відмовитися жити зовсім.
Помилки необхідні для досвіду, вони допомагають самовдосконалюватися, шукати виходи зі скрутних ситуацій, підвищувати мотивацію і продуктивність.
Головне, не дозволяти шуму чужих думок псувати собі настрій, не реагувати на чужі оцінки – критикувати завжди легше, ніж робити.
🔵🟡 ЗДОРОВА ЕМОЦІЙНІСТЬ.
Емоційно стійкі люди настільки добре володіють своїми почуттями, тому що відмінно їх усвідомлюють. Радість, біль, сором, гнів ними не придушуються і не заперечуються, а промовляються вголос.
Вони не бояться бути справжніми, не бояться кохати, страждати або виглядати смішно. Для них не існує “гарних” або “поганих” емоцій, вони здатні отримувати силу і натхнення у всіх своїх станах, намагаються проживати до кінця усі свої думки і почуття.
🔵🟡 ЧІТКЕ РОЗУМІННЯ СВОЇХ КОРДОНІВ.
Такі люди не терпітимуть зневажливе ставлення до себе, не будуть погоджуватися на те, що їм не подобається, або те, що їх не цікавить.
Вони вміють говорити “ні”, чудово відчувають власні потреби. Можливо, саме тому психологічно стійкі люди рідко зіштовхуються зі стресами і депресією, не живуть у нездорових відносинах, не тягнуть на собі тягар чужих зобов’язань. Між миттєвими задоволеннями і довгостроковою інвестицією вони завжди оберуть другий варіант.
🔵🟡 СПОКІЙНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ПОРАЗОК.
Неможливо домогтися успіху, жодного разу не впавши обличчям у бруд. Програш – важлива частина перемоги, яка мотивує таких людей вийти за звичні межі мислення, переглянути свої рішення, розвинути здібності.
Навіть падаючи на саме дно, вони намагаються від нього відштовхнутися, трансформувати енергію невдачі на шанс для нової спроби. Психологічно стійкі люди сміливо зустрічають поразку, тому що знають – після падіння можна піднятися знову і спробувати ще раз.
🔵🟡 ЗВИЧКА ТРИМАТИ ТІЛО У ТОНУСІ.
Фізичні вправи та здорове харчування не лише зміцнюють імунітет і покращують фігуру, але також сприяють підвищенню впевненості у собі. Такі люди тримають своє тіло у тонусі за допомогою збалансованого харчування, повноцінного сну і щоденного спорту, що допомагає їм досягати великих професійних успіхів і частіше обіймати керівні посади. Вони відрізняються високою самодисципліною, випромінюють внутрішню силу і гармонію, що не може не підкуповувати оточуючих.
🔵🟡 ВИБІРКОВА УВАГА.
Психологічно стійкі люди не витрачатимуть свою енергію на події, які зовсім від них не залежать. Вони знають, у світі відбувається багато поганих речей – війни, революції, голод, економічні кризи – але це не є приводом для того, щоб опускати руки. Кожна людина має бути на своєму місці, займатися тим, що вона може і вміє, що перебуває у зоні її контролю. Який сенс переживати через те, що неможливо змінити? Краще спрямувати цю енергію на щось вартісне, наприклад, на власний розвиток.
🔵🟡 ВМІННЯ ІГНОРУВАТИ ДУРНІВ.
У світі багато неприємних людей – маніпуляторів, заздрісників, скигліїв, тиранів, які обожнюють нав’язувати оточуючим свою картину світу, створювати непотрібні конфлікти, паразитувати за рахунок чужих ідей. Психологічно стійкі люди не реагують на провокації, не заражаються чужим роздратуванням, не реагують на негатив. Вони вміють зберігати тверезий розум у будь-якій ситуації, свідомо уникаючи гострих тем, не приймаючи близько до серця спроби їх уразити. Чужа ненависть або дурість не зачіпає їх душу, у них здорова самооцінка і міцні особисті кордони.
ВДОСКОНАЛЮЙМО В СОБІ ПСИХОЛОГІЧНУ СТІЙКІСТЬ!
ДАВАЙТЕ НЕВТОМНО УСІМ СЕРЦЕМ ВІРИТИ У НАШУ ПЕРЕМОГУ! 🇺🇦🕊
СЛАВА УКРАЇНІ! 🇺🇦

09 березня 2022 року

 

✅ПСИХОЛОГІЧНА АПТЕЧКА САМОДОПОМОГИ У НЕГАТИВНИХ СТАНАХ

Тут кілька технік та мині-практик, які допоможуть послабити страх та Ваші панічні атаки.👇🏻
Адже саме такий стан паралізує людську свідомість та тіло.
Не завжди, звісно,але зазвичай.
А саме зараз такий період, у який потрібно зберігати душевний спокій будь-якими методами.

‼️Попереджую:
Що на перший погляд деякі з них можуть виглядати безглуздо і навіть десь абсурдно.
Але запевняю Вас спробувавши ці всі методи поетапно та разом Ваша внутрішня напруга послабиться і психічний стан приходитиме в рівновагу.

А на даний час це найголовніше.
Прошу:виділіть собі декілька хвилин щоб дочитати моє звернення до Вас до кінця і знайти час на виконання цих маленьких,простих,але дієвих технік.

З вірою та любов’ю до Вас…
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

1️⃣Дихальні вправи.
4 рахунки вдих/4 рахунки затримка дихання/4рахунки видих. Якщо виходить то робіть більше рахунків.
Так мінімум 1 хвилина

2️⃣Робіть дуже глибокий вдох.
Настільки глибокий щоб аж щось залоскотало в середині між бровами.
Коли відчуєте дискомфорт між бровами можете робити плавний та повільний видих
І так по кілька раз.

3️⃣Одразу після вдохів і видихів у попередніх пунктах проговоріть в голос такі слова:
“Я призначена(ний) собі”(хоч зараз це і не зовсім так,і мозок та тіло може давати супротив.І це нормально в такій ситуації)
Ще фрази які бажано озвучувати і робити це разом з дітьми в ігровій формі,так легше буде дорослій свідомості адаптуватися та виконувати ці завдання собі на благо.
“Я тут.Я є.Я жива(ий)(якщо разом із кимось то говоріть)
“Ми живі.Ми разом.
Україна переможе.
Я все усвідомлюю і разом ми сила і все подолаємо”

Говоріть це по декілька раз і голосно
Аж до крику щоб було полегшення та з’являлася віра та впевненість.

Якщо не має можливості сказати в голос кажіть подумки.
Але краще це озвучити словами через рот,щоб було свідоме полегшення та ясність
Ну і звісно якщо люди які поруч з Вами проговорять це теж разом з Вами то в знятті напруги є більша ймовірність.

3️⃣Заземлення – відчуття тіла.
Міцно поставте ноги на землю, концентруйте увагу на відчуттях в ногах, що вони міцно стоять на землі, як Ви тримаєте рівновагу, відчуйте тіло.
Якщо можете, то поприсідайте, повіджимайтесь, покачайте прес,поскачіть,зробіть елементарні фізичні вправи, концентруйте увагу на фізичних відчуттях свого тіла
Навіть пожна з дітьми потанцювати як би це парадоксально зараз не звучало.

Якщо ж не має фізичної змоги робити вправи концентруйтесь на диханні.
Чим частіше тим краще.

4️⃣Крик в подушку.
Знаю що в кожній людині зараз є злість та агресія за те що відбувається.
І так як змінити цього зараз не можливо і щоб цю напругу не транслювати на рідних пропоную Вам вийти в іншу кімнату,чи закритись у ванній чи туалеті
Взяти подушку,міцно закрити рот і щосили,скільки є духу,викричати це в подушку.
Результат гарантований,сама неодноразово це робила.

5️⃣Самомасаж.
Для цього беремо два великих пальці кладемо їх на скроні,всі інші пальці вивертаємо так щоб вони обійняли потилицю і масажуємо по декілька хв до 10 раз на день,особливо перед сном.
Якщо є можливість масажуйте одне одного,особливо діток.
Їм вкрай потрібна наша підтримка та відчуття захисту і спокою.

6️⃣Вправа «Рахунок»
Цю вправу можна робити в будь-якому місці. Потрібно сісти зручніше, скласти руки на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна зосередити свою увагу.

Почніть рахувати від 10 до 1, на кожному рахунку роблячи вдих і повільний видих. (Видих має бути помітно довше вдиху.)
Заплющіть очі. Знову порахуйте від 10 до 1, затримуючи подих на кожному рахунку. Повільно видихайте, уявляючи, як з кожним видихом зменшується й нарешті зникає напруження.
Не розплющуючи очі, рахуйте від 10 до 1. Цього разу уявіть, що видихуване вами повітря пофарбоване в теплі пастельні тони. З кожним видихом кольоровий туман стає густішим, перетворюється на хмари.

7️⃣Вправа «Піджак на вішалці»
Зняти напруження в м’язах можна не лише, лежачи або сидячи, а й стоячи чи
навіть ідучи. Для цього достатньо уявити себе «без кісток», зробленим ніби з гуми, або уявити своє тіло піджаком, що висить на вішалці. Порухайте тілом,
яке, наче вільно висить на хребті. Відчуйте, як вільно гойдаються руки, плечі,тазовий пояс.
Коли людина хвилюється, її дихання прискорюється і стає поверхневим. Щоб не допустити надмірної емоційної реакції під час стресових ситуацій, потрібно стежити за тим, щоб дихання залишилося глибоким і повільним.

8️⃣Вправа «Стирання інформації»
Розслабтеся. Заплющте очі. Уявіть, що перед вами лежить чистий аркуш паперу,
олівці, гумка. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку б вам
хотілося забути. Це може бути реальна картинка, образна ситуація. Подумки
візьміть гумку й послідовно «витирайте» з аркуша цю негативну інформацію,
доки не зникне ця картинка. Знову заплющте очі й уявіть собі той самий аркуш
паперу. Якщо картинка не зникла, знову візьміть гумку й «витирайте» її до
повного зникнення.
Такі методи використовують також задля зниження концентрації уваги на
стресогенному чиннику.

9️⃣Вправа «Море»
Заплющте очі, зручно сядьте, покладіть руки на коліна долонями до гори.
Уявіть собі берег моря, зробіть глибокий вдих, повільний видих. Шумить
морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, ноги
торкаються морські води. Повільно зробіть вдих і видих. Відчуйте прохолоду
морської води. Із кожним видихом вода повільно входить у вас,через ступні ніг
піднімається в гору по тілу аж до талії, як приплив. А з кожним видихом
повертається з гори в низ, як відплив. І знов приплив-вдих, відплив-видих…
Вашому тілу приємно, спокійно. Вода очищує і очищує кожну частинку вашого
тіла і ззовні, і з середини. Ви відчуваєте себе берегом моря, ви розчиняєтесь в
піску, і вас омиває вода… Вдих-приплив, видих-відплив. Ви злилися з
природою. Ви — частина природи. Вам добре і приємно відчувати себе
природою. Рухаючись у зворотному напрямку, на слові «один» розплющте очі(5,4,3,2,1)

1️⃣0️⃣Якомога частіше посміхайтесь оточуючим,рідним,собі у будь-яке відображення
Посмішка знімає стрес.Ваше тіло негайно починає виробляти ендорфіни, коли Ви посміхаєтеся, навіть коли змушуєте себе це зробити.
Реакція мозку на посмішку автоматично впливає на тіло та свідомість з точки зору покращення.
Ця раптова зміна настрою допоможе Вам почуватися краще і зняти стрес.
❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣

Дублюйте та діліться цією публікацією з рідними та знайомими.
Будьте здорові,емоційно спокійні та захищені.

З любов’ю в серці та із вірою в Мир в Україні. 🇺🇦
Бережіть себе водне одного.🙏🏻


07 березня 2022 року

БЕЗСОННЯ: як допомогти собі заснути 🥱
🌜Потреба у сні настільки важлива, що вона переважить навіть потребу в їжі. Сон перезавантажує системи організму, дозволяє почуватися бадьорим та бути продуктивним.
🌜Нормальний сон регулюється нейромедіаторами: мелатоніном та серотоніном, покликаними допомагати справлятися зі стресами.
🌜Безсоння – стан, коли виникають складнощі засинання або підтримання тривалого сну, що тривають від кількох днів.
🌜У стані стресу високий рівень адреналіну призводить до того, що навіть під час сну організм не відпочиває, а продовжує активно працювати. Від цього людина прокидається ще більш втомленою. Виникає «замкнене коло»: стрес викликає безсоння, а безсоння посилює стрес.
🌜Тривалий стрес, високий рівень тривоги, трагічні події можуть викликати хронічне безсоння. Ситуація ускладнюється вживанням кави, чаю, напоїв із кофеїном, нікотином, алкоголем…
🥱Найпоширенішими є такі ознаки безсоння:
🔸людина важко засинає, навіть якщо відчуває сильну втому протягом дня;
🔸прокидається по кілька разів за ніч, неможливість спати вночі, відчуває втому після пробудження;
🔸труднощі із концентрацією уваги, відчуття сонливості вдень.
🔸через недосипання виникають втома, соматичні захворювання, можуть виникати галюцинації.
🛌Якщо Ви у хоча б умовно безпечному місці для налагодження режиму сну, МОЖНА ВИКОРИСТАТИ ТАКІ СПОСОБИ:
🔹🟢 Спробуйте лягати та вставати в один і той самий час, навіть, якщо не спиться. Варто вибрати час, коли відчуваєте найбільшу сонливість. Пам’ятайте, що перші 3 години сну дозволяють організму відновитися на 70%.
🔹🟢 Намагайтеся засинати до опівночі для максимального вироблення мелатоніну.
Не читайте новини мінімум за пів години до сну.
🔹🟢 Якщо є потреба слідкувати сигналами повітряної тривоги – краще встановлювати чергування між собою, так щоб в інших була можливість хоча б 3 годин сну без перерв.
🔹🟢 20 хвилин сну протягом дня також можуть значно покращити самопочуття і відновити сили.
🔹🟢 Застосовуйте дихальні техніки: прислухайтеся до власного дихання, спробуйте вдихати й затримувати подих, повільно видихати.
🔹🟢 Перед сном застосовувати мініскринінг тілесних відчуттів: уважно прислухатися до власного дихання, зосередитися на відчуттях у пальцях рук, поступово піднімаючи внутрішній погляд уваги вище до ліктів, плечей… Так само «проскануйте» внутрішнім поглядом решту тіла.
🔹🟢 Якщо не вдається заснути, спробуйте встати та зайнятися тими справами, які зазвичай приносять заспокоєння: читання книжки, в’язання…, але НЕ перегляд новин. Щойно з’явиться найменше бажання заснути, ідіть у ліжко.
🔹🟢 Невеликі фізичні навантаження протягом дня та хоча б мінімальне перебування на свіжому повітрі між повітряними тривогами збільшать ймовірність вчасного засинання.
🔹🟢 Відновіть, наскільки це можливо, довоєнний графік життя. Рутинні справи дозволяють відволіктися від стресу та зберігати звичний ритм життя.
МИ РАЗОМ! 💙💛

04 березня 2022 року

Світлана Ройз розповіла, як працює наш мозок, які практики можна виконувати самостійно та з учнями, щоби залишатися стійкими, що дає опору дітям під час війни та як варто повертатися до шкільних занять.

Як учителям розпочати навчальний процес. 42 практики та 18 відповідей на запитання від Світлани Ройз

03 березня 2022 року

СИМПТОМ ФАНТОМНОЇ СИРЕНИ
            Поява цього синдрому є цілком природною реакцією нашої психіки на хронічний стрес. Головна задача – мінімізувати симптоми, щоб бути в ресурсі та мати змогу ухвалювати швидкі рішення та діяти ефективно.

02 березня 2022 року

Педагог має навчати!
Вже стартує навчальний процес в багатьох начальних закладах України, і він потребує від педагогічної та психологічної спільної уваги та обережності.
З цього приводу, як психолог, хочу поділитися думками на що потрібно звернути увагу:
1. Педагог – не психолог, у деяких випадках методи підтримки, які спрацьовують саме для педагога, не завжди адекватні саме для дітей різних вікових груп. Отже шановні педагоги, варто проконсультуватись з психологом Вашого закладу, як буде безпечно транслювати події в Україні саме для кожної вікової групи.
2. Сьогодні наявні первинні ознаки сегрегації, одні діти залишились вдома, інші в евакуації. Не варто крокувати власними роздумами з цього приводу, як було б краще зробити. Пам’ятаймо, відповідальність за дітей щодо їх безпеки несуть батьки, і лише їм вирішувати як буде краще і що робити.
3. Не варто в рамках навчального процесу навантажувати дітей власними переживаннями та проблемами. Якщо ви відчуваєте, що емоції по ситуації Вам важко стримати, теж беріть поради у своїх психологів закладу.
4. При наявних ознак групових
явищ у класі, обов’язково попередьте психолога. Він володіє професійними знаннями і навиками, які допоможуть правильно подолати негативні групові явища психологічного змісту.
5. Не лякайте дітей, що не встигнете опрацювати навчальний матеріал. Це не вірне твердження, так як діти зараз знаходяться в кризі та потребують стійкого дорослого, який дає опору на майбутнє, а не створює додатковий переляк. Все встигнете опрацювати, аби настав Мир.
6. Перший час зробіть акцент на повторення матеріалу, щоб відновити здатність мозку сприймати когнітивне навантаження. Після важких емоційних переживань у всіх нас свідомість дещо пригальмована, це обумовлено тим, що була і є загроза життю.
7. Намагайтесь дотримуватись адекватних навчальних навантажень. Пам’ятайте, виконання навчальних завдань потребує енергії, якої на разі ще немає ні у дітей, ні у дорослих.
8. Створюйте позитивну мотивацію до навчання. Головним завданням дітей є навчання, і чим краще вони оволодівають знаннями, тим більше вони допомагають нашій державі в ці складні часи. Воїн має воювати, вчитель – навчати, учень – вчитеся!
9. Пам’ятайте, все буде добре! Всі війни закінчуються в своїх жахіттях і болі, далі буде по-іншому, і ваш особистий приклад може спонукати дітей до гармонії та стабілізації, у гіршому випадку, до паніки та страху.

01 березня 2022 року

**ЯК ПІДТРИМАТИ ДІТЕЙ У ЦЕЙ НЕПРОСТИЙ ЧАС ВІЙНИ**
5 порад для батьків
1. **Бути поруч**: пам’ятайте, ми є головним джерелом підтримки для наших дітей. Тому відчуття нашої люблячої присутності – це найголовніший «термостат безпеки» для їхньої душі. Бути поруч – це про дотик і обійми, про співдіяльність і про казку разом – де б ми не були – у ліжку чи в бомбосховищі… Це про добрий погляд, це про уважність і любов… І теж про чутливість до того, коли дитина цього потребує, а коли вона хоче побути наодинці.
2. **Бути прикладом**: більшість способів давати собі раду з викликами передаються дітям через те, що вони дивляться і наслідують, як пораємося ми. Тож нам важливо бути свідомими цього. І ділитися, говорити з ними про те, що нам допомагає… І звісно це не означає, що ми маємо бути «ідеальним» прикладом – бо стійкість, це не про те, щоби ніколи не падати, а про те, щоби вставати знову і знову…
3. **Спілкуватися**: це так важливо для дітей, щоб ми допомагали їм розуміти, що відбувається і як нам вистояти у цій війні – на макро-рівні як народу, і на мікро-рівні як сім’ї. Це означає говорити з дітьми з повагою до їх внутрішньої мудрості, бажання і потреби розуміти. Це означає теж слухати, що говорять вони, і слухати те, про що вони мовчать… І відповідати – як можемо – бо не завжди ми знаємо відповіді і у цьому теж важливо бути чесними. Це не означає теж втішати дітей «псевдооптимістичними» сценаріями, бо ми свідомі, що дорога до Перемоги може бути довгою і на ній може бути багато болю і втрат. Але це означає передати їм віру, що з Правдою ми обов’язково і неминуче переможемо і наша країна буде вільною і щасливою!
4. **Задіювати**: ми не знаємо, наскільки довгими будуть ці випробування війни – але час життя безцінний – і ми маємо жити, що б не було – ми маємо Жити. І звісно, ми не можемо не слідкувати за новинами, але ми не потребуємо бути безперервно в новинах – треба зосередитися на корисній дії. Для дітей, звісно, ці дії дуже різні і залежать від того, де ви зараз: вдома, у бомбосховищі і т.д. – це і вчитися, і малювати, читати/слухати казки, гратися (у різні способи, і не лише в телефоні – є стільки стосункових ігор), допомагати по дому, молитися, робити добрі справи, займатися спортом і т.д. Корисна діяльність приносить добрий плід, вона зосереджує увагу і допомагає інтегрувати енергію стресу. І вона важлива не лише дітям, але й нам дорослим…
5. **Відновлюватися**: це випробування може бути тривале, а відтак брати чимало нашої енергії – а тому ми потребуватимемо часу на регулярне відновлення сил. І ми, і діти. А тому так важливо мати в режимі дня ті активності, які поповнюють сили – як заряджання телефону – коли стрес є більшим, заряджати треба частіше і мати додатковий «павербенк». Тож подбаймо, щоби у режимі дня дітей обов’язково були і сон, і добра їжа, і час на гру, на домашніх улюбленців, на рухову активність, і обов’язково щоденний дотик до чогось, що є Світлом (казки, історії, краса, сповнені світла люди і т.д.), і що нагадує їм у ці темні часи – що є Світло – правди, любові, мужності – і це Світло неминуче переможе, бо воно непереможне…
P.S. Дослідження кажуть, що діти, стикаючись з випробуваннями не обов’язково мають мати психологічні проблеми, а навпаки можуть демонструвати «посттравматичне зростання» – і це великою мірою залежатиме від підтримки дорослих. Вони можуть зростати у резилієнтності (психологічній стійкості), мудрості, вдячності, здатності будувати глибокі стосунки, знати, що у житті найголовніше… Тож нехай вони виростуть саме такими – наші діти!
Підготовлено партнерами проекту Центр здоров’я та розвитку “Коло сім’ї”, Інститут психічного здоров’я Українського Католицького Університету

28 лютого 2022 року

‼️П’ЯТЬ ПОМИЛОК ПІДТРИМКИ
“Все буде добре”, “не переймайся”, “це не кінець світу”, “я ж казав (ла)” – це НЕ підтримка!
Немає універсальної формули, що підходить для будь-якого випадку. Але зате є речі, які точно НЕ треба робити, тому що вони ніяк НЕ допомагають і НЕ є підтримкою.
🔴 ПОРОЖНІ ОБІЦЯНКИ
“Все буде добре”, “усе владнається”, “життя обов’язково налагодиться” – це порожні обіцянки. Ви не можете знати напевно, що чекає нас в майбутньому, а в такому формулюванні ще й підкреслюєте, як зараз погано.
Якщо не знаєте, що сказати, – мовчіть, будьте поруч і обіймайте. Ви здивуєтеся, але один з найефективніших способів підтримки – теплі дружні обійми і прості слова співчуття ( “мені дуже шкода”, “я так тобі співчуваю”).
🔴 ЗАБОРОНА НА ЕМОЦІЇ
“Не плач”, “не треба так хвилюватися”, “заспокойся”, “візьми себе в руки” і т.д.
Якщо ви дійсно хочете підтримати людину, а не просто позбутися її – то ви як раз таки будете допомагати їй проявляти свої емоції, а не придушувати їх. Ні для кого не новина, що стримані емоції руйнують нас зсередини, перетворюються в хвороби і отруюють нам життя.
Будь-яка людина має право сумувати, злитися, відчувати образу, коли знаходиться у важкій життєвій ситуації. До друзів і близьких ми звертаємося не тоді, коли хочемо виглядати дорослими, розумними і сильними, а тоді, коли хочемо просто побути самими собою, нічого з себе не зображуючи.
Тому, якщо ви хочете підтримати або втішити когось – дайте йому можливість розповісти про свої переживання.
🔴 Знецінення ЧУЖИХ ПРОБЛЕМ
“Це не варто таких сліз”, “це не кінець світу”, “нічого ж по суті не сталося”, “це можна пережити” і т.д.
Якщо ви не розумієте почуття іншої людини, не знаєте, як влаштовані її переживання – це не означає, що вона не страждає. І навіть те, що “в Африці діти голодують” або “є ті, кому набагато гірше», не робить її страждання меншими.
Але найстрашніше те, що знецінення заподіює реальну шкоду. Людина перестає відчувати себе значущою і важливою для вас, відчуває себе непотрібною, втрачає здатність до довіри.
🔴 БЕЗГЛУЗДІ ПОРАДИ
Це ж очевидно – будь-якій людині з проблемою вкрай необхідно в першу чергу виговориться і бути почутим. Не отримати мудру пораду, не вислухати настанови, а висловити, наділити слова тим, що вона відчуває.
А вже поради, адресовані в минуле ( “потрібно було зробити так”), – саме безглузде, що можна сказати. Уже все сталося, минуле не змінити, історія не має умовного способу.
🔴 ОЦІНОЧНІ КОМЕНТАРІ
“Раніше думати треба було”, “а я тебе попереджав (ла)”, “все ж було очевидно заздалегідь”, “не треба бути таким наївним” і т.д.
Тут навіть коментарі зайві. Цілком зрозуміло, що це не підтримка.
Це банальне самоствердження за рахунок слабшої і вразливішої (бо їй зараз погано, вона проживає горе) людини.
🟢 Кращий спосіб підтримати близьку або рідну людину – просто бути поруч, уважно вислуховувати, дбайливо і тепло обіймати.
Не оцінювати і не знецінювати, не перебивати зі своїми коментарями, не переносити на неї свої проекції, домисли і висновки з порадами.
Все, що потрібно – це активна участь, добре співчуття, душевне тепло. Можливість висловити свої почуття, емоції, переживання.
І реальна конкретна допомога (посидіти з дітьми, зібрати грошей, приготувати їжу), а не абстрактні пропозиції.
“Кoли ви знахoдитесь з кимось, хтo ваc тотально приймає – це терапія. Відбувається зцілення.”

25 лютого 2022 року

👍 ПСИХОЛОГІЧНІ ПАРОСТКИ МИРУ. ПОВЕРТАЄМОСЬ ДО ШКОЛИ. ЯК ОПАНУВАТИ СЕБЕ ТА ЗРОБИТИ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЛЕГКИМ ТА ЕФЕКТИВНИМ
📘 Незважаючи на військові дії, життя триває і вже у понеділок наші діти і педагоги повертаються до освітнього процесу. Навчання у такий непростий час є новим викликом як для педагогів, так і дітей та їх батьків. Для того, щоб зробити повернення до навчання легким та позитивним, навчально-методичний кабінет психологічної служби підготував узагальнені рекомендації для педагогів. Отож, що слід пам’ятати.
🎯 Головна мета навчання під час війни – не засвоєння нових знань, а психологічна підтримка, спілкування, переключення уваги дітей. Тому:
📌 1. Жодних негативних оцінок, обліку відвідування, об’ємних домашніх завдань тощо – навчання повинно стати допомогою дитині, а не черговим стресом та хвилюванням.
📌 2. Зараз не час планувати уроки на вивчення нового матеріалу. Заняття мають бути орієнтовані на повторення матеріалу – це буде ефективніше.
📌 3. Не забувайте про загальні правила дистанційного навчання та гігієну користування гаджетами.
📌 4. Ставтеся з розумінням до дитячої розсіяності, неуважності, емоційності та інертності під час уроків.
📌 5. Підбадьорюйте, підтримуйте дітей, а не залякуйте негативом під час уроків не «заражайте» своєю тривожністю, страхом, панікою, песимізмом.
🔵 Оскільки сьогодні, як ніколи, важливим є психологічний стан педагога та його вміння регулювати свої емоції, пропонуємо до вашої педагогічної скарбнички наступний практичний ресурс.
🧘‍♀️ Вправи, рекомендовані для виведення надлишків адреналіну з організму та зняття м’язової напруги при стресових станах.
🧘 Ці вправи доцільно виконувати педагогові разом із учнями, можна на початку першого уроку.
🧘‍♂️ «Задування свічки». Уявіть собі, що ви тримаєте в руках свічку, яка горить. Наберіть повітря у легені. З натиском та раптово подмухайте на свічку, намагаючись уявно загасити її. Виконайте вправу декілька разів.
🧘‍♂️ «Дмухання на кульбабку». Уявіть собі, що ви тримаєте в руках кульбабу. Наберіть повітря у легені. Сильно та протяжно подмухайте на кульбабу, уявіть, як її насіння розлітається у різні боки. Виконайте вправу декілька разів.
🧘‍♂️ «Надування мильних бульбашок». Візьміть до рук мильні бульбашки (або уявіть, що ви тримаєте їх). Наберіть повітря у легені. Обережно, легко та протяжно подмухайте і надуйте декілька разів мильні бульбашки.
🧘‍♂️ Дихання «Піраміда». Зручно влаштуйтесь. Можна заплющити очі. Уявіть собі, що ваше дихання рухається спочатку знизу вгору, потім згори вниз – керуйте інтенсивністю дихання (вдих та видих) від ледь відчутного до максимально інтенсивного, і, навпаки, від максимально інтенсивного до ледь відчутного. Вправа виконується одноразово.
🧘‍♀️ Техніки для подолання тривожності, паніки та страху.
🧘‍♂️ «Голос». Співайте. Голосно, активно, з сильною вокальною партією. Співайте улюблені пісні, але не сумні! Можна Гімн України. Спів нормалізує дихання, дає вихід емоціям, згадування слів поверне звичну для мозку когнітивну функцію. Техніка підійде, коли багато емоцій і хочеться плакати.
🧘‍♂️ «Фізичні вправи». Танцюйте, присідайте, рубайте дрова, мийте підлогу тощо. Підійде будь-яка активна фізична діяльність. Техніка ідеально підходить для зняття стресу, коли основна загроза вже пішла, а стрес залишився.
👍 А ще, не позбавляйте себе речей, які приносять задоволення. Це може бути кава, тепла ванна або читання книги.
📲 Дозуйте інформацію, яку ви отримуєте від ЗМІ та інших офіційних джерел. Визначте, скільки часу на добу ви готові приділяти новинам, а скільки – своєму життю.
❗️ І головне – не залишайтеся на самоті з власними переживаннями! Ви сильніші і стійкіші, ніж про себе думали. Діліться своїми почуттями з сім’єю, рідними, друзями і пам’ятайте, що у вашому закладі є ваш колега-психолог, який може надати професійну психологічну підтримку як вам, так і вашим здобувачам освіти!
‼️ Шановні освітяни! Наше міцне психічне здоров’я знадобиться усім нам у мирній Україні! Бережіть себе.
📍 Із повагою – співробітники навчально-методичного кабінету психологічної служби – Юлія Мельник та Світлана Клім.
📜 Використані джерела:
1. Відкритий вебінар «Я – ПОРУЧ, Я – ПСИХОЛОГ» «Перша психологічна допомога. Психологічна інтервенція. Корисні поради, вправи та техніки» https://www.youtube.com/watch?v=lEnV4Q5F2DU&t=103s
2. Повернення до школи під час війни. Правила організації навчання від психолога https://healthcenter.od.ua/…/povernennya-do-shkoly-pid…/
3. Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос, Л. І. Литвиненко… Царенко Л. Г.; за ред. З. Г. Кісарчук. – К. : ТОВ “Видавництво “Логос”. – С 181.

24 лютого 2022 року

Якщо почули сирени, перебуваючи вдома:

1. Ввімкнути телевізор чи радіоприймач і уважно прослухати інформацію про характер тривоги;

2. За можливості попередити сусідів і одиноких людей, що мешкають поруч;

3. Швидко одягнутися та одягнути дітей, перевірити наявність пришитих з внутрішньої сторони одягу у дітей дошкільного віку нашивок, на яких зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, адреса, вік, номери телефонів батьків;

4. Закрити вікна, вимкнути усі електричні та нагрівальні прилади, перекрити газ, загасити печі, вимкнути світло (автоматичну коробку, рубильник тощо);

5. Взяти «тривожну валізу» (індивідуальні засоби захисту, запас продуктів і води, особисті документи, кишеньковий ліхтар) та найкоротшим шляхом прямувати до найближчої захисної споруди чи укриття.

У разі відсутності в радіусі 500 м від вашого будинку захисної споруди використовуйте для укриття підвальне приміщення під будинком.

Якщо ви не почули сигнал та у вас немає можливості швидко перейти у сховище, перейдіть до більш безпечного місця в квартирі: подалі від вікон, у коридор — під несучі стіні, або ванну (але закрийте рушником дзеркало).

Щоб почути сигнал «Повітряна тривога»:

Підписатися на офіційні джерела інформації:

голови обласної військової адміністрації Віталія Коваля (https://t.me/vitalykoval8; https://www.facebook.com/koval8);

обласної військової адміністрації (https://t.me/ODA_RV; https://www.facebook.com/RivneODA).

Встановити на телефоні застосунок “Повітряна тривога”. Як це зробити, читайте тут: https://www.facebook.com/RivneODA/posts/280432180895144

Сигнал передається також через систему оповіщення, регіональне радіо та телебачення.

У крайніх випадках або місцях, куди не дістають сирени, сигнали тривоги можуть передавати дзвони на церквах.


03.02.2022 року практичний психолог Мирослава ТРУМ зі здобувачами освіти провела корекційно-розвивальну роботу, спрямовану на попередження соціально небажаних вчинків підлітка.


25.01.2022 р. практичний психолог Мирослава ТРУМ з учнями першого курсу провела просвітницьку роботу на тему: “Вейпінг: чи так безпечно, як популярно?”

Мета: довести та озброїти здобувачів освіти знаннями і практичними рекомендаціями щодо негативного впливу на організм дії електронної сигарети; дати їм практичні рекомендації щодо уникнення даної проблеми, уміння подолати негативну звичку; спонукати їх застосовувати набуті знання у повсякденному житті; формувати в них навички самовпевненості, сильної людини, яка може свідомо оцінювати наслідки даного процесу.


30.11.21 року відбулася педагогічна рада, де практичний психолог  Мирослава Трум, ознайомила педагогів з результатами дослідження щодо адаптації і «групи ризику»   учнів першого курсу. Класним керівникам надані рекомендації щодо успішної адаптації  та шляхи корекції стосовно здобувачів освіти «групи ризику» .

Анкетування проведено на Google Forms

https://docs.google.com/forms/d/1B0_RZx1ApmBufX2vaTxaB1GcEtryaUkgnM1P5vfIQ1M/edit


30 листопада 2021 року

Практичний психолог Мирослава ТРУМ провела тренінг з педагогічними працівниками в рамка Всеукраїнської акції “16 днів проти насильства”, на якому розглянули актуальні проблеми сьогодення .